~Selamat Datang Ke Dunia Penulisan Ku~

Aku suka menulis, walaupun bukanlah seorang penulis yang profesional. Dengan menulis, aku rasa begitu tenang. Minat menulis telah wujud dalam diri sejak ku di bangku sekolah lagi. Kebanyakkan penulisan dalam blog ini adalah cerita-cerita koleksi peribadi, cerita pengalamanku sendiri, Persepsi diriku sendiri dan sekadar berkongsi info dengan rakan pembaca yang lain. Turut dimuatkan dalam blog ini lagu-lagu kegemaranku. Selamat Datang ke Dunia Penulisan Mawar Aziz. Terima kasih atas sokongan kepada semua penyinggah di blog yang tak seberapa ini. Selamat Membaca!


Sunday 31 March 2013

Contoh rakaman sketsa mandarin pelajar UiTM

Xiawu hao dan selamat petang!
 
Saje menunggu time nak balik melaka, habiskan masa melepak depan pc kat umah ni. Kawan-kawan epjj hari ni semuanya telah mula kelas pertama untuk semester kali ini. Aku sem ni ambil cuti khas.. so tak dapatlah sama2 berjuang ngan mereka untuk semester kali ini. Sambil2 menunggu masa, terdatang pulak idea nak share rakaman video sketsa mandarin III semester lepas. Mana tau kot2 ade kawan-kawan yang search dan nak tengok contoh sketsa mandarin. Jom.. layannnnnnnnn..

Dialog 1
TOPIK: MENONTON TELEVISYEN
MAWAR:               ni men san ge zai yi qi zuo shen me?
(Kamu bertiga buat apa?)
AYU:                       wo men zai kan dian shi.
(Kami sedang menonton televisyen)
YANA:                    wo men zai deng zao shang shi yi dian de ma lai hua ju.  Xian zai you  yumaoqiu bisai                                           zhibo
(Kami sedang tunggu drama melayu jam 10 pagi.  Sekarang siaran langsung permainan badminton)
IKIN:                       lai ba. He wo men yi qi kan dian shi he liao tian
(Mari lah bersama kami tengok televisyen dan berborak-borak)
MAWAR:               hao ba. Wo ye jue de hen men zai shui fang li kan bao zhi.
(Baiklah. Saya pun bosan duduk dalam bilik  membaca surat khabar)
YANA:                    Ayu, ni xi huan kan shen me jie mu? Wo bi jiao xi huan kan ertong jie mu.
(Ayu, kamu suka tengok rancangan apa? Saya lebih suka tengok rancangan kanak-kanak)
AYU:                       wo hen shao kan ertong jie mu,  wo changchang kan donghua pian.
(Saya sangat jarang tengok rancangan kanak-kanak, saya selalu tengok  filem animasi)
IKIN:                       wo zai chi gao bing, ni men bing, ni men yao bu yao?
(Saya sedang makan biskut, kamu semua nak tak?)
YANA:                    Gei wo yi dian, hao ma? Xie xie.
(Bagi saya sedikit , boleh tak? Terima kasih)
AYU:                       Ni men qu quo ji lan dan ma? Wo xiang dai fu mu qin qu na er lu xing
(Kamu semua pernah pergi Kelantan kah? Saya ingat nak bawa ibu bapa  saya melancong)
MAWAR:               qu na er da kai you shi  xiao shi.  Ji lan dan you hen duo lu you ji dian, zhen re nao
(Pergi sana ambil masa 10 jam, di Kelantan ada banyak tempat pelancongan dan sangat meriah)
AYU:                     Shi Ma?
(Ye ke? )
IKIN:                       ni  da shuan zuo shen me qu ji lan dan?
(Kamu rancang mahu naik apa ke sana?)
AYU:                       wo da shuan zuo ba shi qu na er
(Saya bercadang menaiki bas ke sana)
YANA:                    ni yi jing mai che piao le ma?
(Kamu telah beli tiket bas kah?)
AYU:                       hai mei. Ni pei wo yi qi qu mai qe piao hao ma?
(Belum lagi. Awak temankan saya pergi beli tiket bas boleh tak?)
YANA:                    Hao de
(baiklah)
IKIN:                       ni men bie wang jin wan de zhu qiu shijiebei zhi bo
(Kamu semua jangan lupa rancangan bola sepak piala dunia secara langsung malam ni )
MAWAR:               wan shang jiu dian yi ding mei cuo guo
(Malam jam 9 mesti tidak lepaskan peluang )
YANA:                    shi a!!!! dan shi bu yao kan tai wan yin wei wo men ming tian hai yao shang ban
(Betul. Tapi kita malam nanti kena tido awal juga kerana esok kerja)
 
Dialog 2
TOPIK: DI PEJABAT DAN BERCUTI
YANA:                    zhao shang hao, ni men chi zao chan le ma?
(Selamat pagi, kamu da sarapan pagi?)
MAWAR & AYU:                  zaoshang hao.
                                                (Selamat pagi)
AYU:                       kang mai le ji fan.  ni zai zuo shen me?
                                (Baru sahaja beli nasi ayam. Kamu sedang buat apa?)
MAWAR:               wo zai mang zhe fu ying zhe xie wen jian
(Saya sedang sibuk fotocopy dokumen)
AYU:                       oooo… guai bu de
 (patutlah)
IKIN:                       yana, wo men de xin tong shi mei you lai shang ban ma?
(Yana, kita punya kawan sejawat baru tidak hadir ke pejabat kah?)
YANA:                    ta qing jia le, yin wei shen ti bu shu fu. Ni zao ta you shen me shi ma?
(Dia bercuti, disebabkan badan tidak sihat. Kamu cari dia ada apa-apa kah?)
IKIN:                       wo xiang jiao ta kan yi kan wo men de leng qi ji, kang huai le
(Saya ingat nak suruh dia tengokkan penyaman udara, baru sahaja rosak.)
AYU:                       kuai bu de, wo jue de jin tian te bie re
(Patut lah. Hari ni luar biasa panas)
MAWAR:               yana, ni zhi dao li xian sheng de shou ji hao ma ma?
(Yana, awak tahu tak num telefon bimbit Encik lee? )
YANA:                    li xian sheng? Shi bu shi zai lu shi lou gong zuo?
(Encik Lee ?? betul tak dia yang bekerja di pejabat guaman?)
MAWAR:               dui le. wo you shi yao he ta shang liang
(Betul lah. Saya ada perkara untuk dibincangkan)
YANA:                    ta de dian hua hao ma shi 0127680989         
(Number telefon bimbit dia ialah 0127680989)
MAWAR:               xie xie
(Terima kasih)
IKIN:                       ayu, wo you ge hao xiao xi yao gao shu ni      
(Ayu, saya ada berita baik nak beritahu awak)
AYU:                       hao xiao xi?
(Berita baik?)
IKIN:                       xia ge yue wo yao chu guo le dai wo de fu mu chin lu xing
(Bulan hadapan saya mahu pergi melancong bersama ibu dan ayah saya.)
AYU:                       ni yao qu na li?
(Kamu mahu pergi mana?)
IKIN:                       wo xiang qu lun dun, na er de fengjing hen mei
(Saya ingat nak pergi London, dekat sana permandangan menarik.)
AYU:                       wah, zhen bang!! Ni bie wang  dai qian zheng he guo ji hu zhao
(Wah, bagus! Kamu jangan lupa bawa visa dan passport).
IKIN:                       dang ran la…
(Mestilah).
MAWAR:               wo yao qu lee xian sheng de ban gong shi jiao xie wen jian yi xia zi
(Saya nak keluar sekejap hantar dokumen ini di pejabat en Lee.)
YANA:                    hao de, ni bie wang he wo men zai can ting chi wu chan.
(Baiklah. Jangan lupa makan tengahari sama-sama di café nanti.)
MAWAR:               hao de.
(Baiklah.)
 
Dialog 3
TOPIK: BALIK KAMPUNG
IKIN:                       xia ge xing qi san shi ha zhi jie ni men yao hui xiang ma?
(Rabu minggu depan hari raya haji, kamu semua balik kampung kah? )
MAWAR:               dang ran yao, wo hui dai ping. Ni men ne? wo kai che hui xiang
(Mesti lah nak. Saya balik Taiping . kamu pula bagaimana? Saya memandu untuk pulang ke kampung)
YANA:                    zhen qiao, wo hai mei you mai che piao, wo he ni yi qe hui xiang hao ma?
(Kebetulan, saya pun belum beli tiket bas, saya balik bersama kamu boleh kah?)
MAWAR:               mei wen ti a
(Tiada masalah)
AYU:                       ikin, ni hui xiang ma? Ni hui duo jiu?
(ikin, kamu balik kampung kah ? berapa lama kamu balik kampung?)
IKIN:                       wo hui xiang dan shi bu zhi dao duo jiu. 
(Saya balik kampung tapi masih tidak tahu berapa lama)
AYU:                       zui jin gonglu shang chang chang fasheng che huo, Mawar ni kai che yao xiao xin .
(Kebelakangan ini selalu berlaku kemalangan, mawar awak hati-hati memandu.)
MAWAR:               shi de. Xie xie nimen
(Baiklah, terima kasih)
IKIN:                       lu shang yi ting sai che. Hen duo ren hui xiang chin zhu hazhijie
(Mesti jalan raya sibuk. Ramai orang balik kampung merayakan perayaan raya haji)
YANA:                    Ayu, ting shuo zhe ge yue ni sheji  dui ma?
(Ayu, dengar cerita kamu naik pangkat bulan ni betul kah? )
AYU:                       shi a! shang ge yue cai jia xin. Wo yi ting qing ni men chi yi tun
(Betul lah. Bulan hadapan baru tambah gaji. Saya mesti belanja kamu semua makan.)
YANA:                    dui bu qi, wo dei zhou le. wo yao qu fei ji cang jie da ge cong mei guo du jia. zai jian.
(Maaf,saya kena pergi dulu. Saya mahu pergi lapangan terbang jemput abang baru balik dari bercuti.  Jumpa lagi)
AYU, KAK IKIN & MAWAR:                Zaijian
                                                                (Jumpa lagi)
 
nape tetiba x blh upload lak video ni.. Sori.. cuba try klik link ni ye kalau nak tengok rakaman video kami. :)
 
 
 
 
 
 

1 comment:

  1. Saya terjumpa blog anda ketika search Mandarin Uitm. Dah tenguk juga pertuturan anda dan rakan-rakan dlm video tu. Masih banyak lagi utk dipelajari.

    Jika anda ingin mempelajari bahasa Mandarin seterusnya, saya akan memberikan anda PERCUMA versi internet belajar bahasa Mandarin.

    Sebenarnya ia terdapat dlm dua versi iaitu versi DVD dan versi internet. Sila layari www.ebookmandarin.com

    Hubungi saya, Hisemudin Kasim melalui email megathisemudin@gmail.com utk mendapatkan versi internet Mandarin secara percuma.

    ReplyDelete