~Selamat Datang Ke Dunia Penulisan Ku~

Aku suka menulis, walaupun bukanlah seorang penulis yang profesional. Dengan menulis, aku rasa begitu tenang. Minat menulis telah wujud dalam diri sejak ku di bangku sekolah lagi. Kebanyakkan penulisan dalam blog ini adalah cerita-cerita koleksi peribadi, cerita pengalamanku sendiri, Persepsi diriku sendiri dan sekadar berkongsi info dengan rakan pembaca yang lain. Turut dimuatkan dalam blog ini lagu-lagu kegemaranku. Selamat Datang ke Dunia Penulisan Mawar Aziz. Terima kasih atas sokongan kepada semua penyinggah di blog yang tak seberapa ini. Selamat Membaca!


Friday 10 February 2012

Asam Pedas Daging Sayur Turi

Assalammualaikum dan selamat tengahari semua..

asam pedas daging sayur turi


Dah makan tengahari ke semua? Kalau belum, or masih terfikir2 nak masak apa.. mungkin post aku kali ni blh beri sedikit idea kat korang. Maklumlah, hari cuti.. kadang2 kita masak tengahari lewat, memandangkan sarapan pagi pun dah ambil lewat. :) aku lak, memandangkan hari ini anak sulong ade sekolah ganti, so.. time masak aku untuk tengahari sama aje seperti hari biasa.

Ok, Saje aku nak share menu masakan tengahari ku pada hari ini. Menu utamaku adalah Asam Pedas Daging Sayur Turi. Hah.. kenal tak ape tu sayur turi?.. Orang melaka panggil sayur turi, tapi bila aku search kat internet tadi, ada gak panggil pucuk sayur geti. sape yang terlupa bagaimana gupa sayur turi ini, blh tengok kat gambar yang aku attach kan ni.

sayur turi yang belum di masak
Mula-mula terfikir nak masak apa sayur turi ini. Bila aku search kat google, banyak resepi sayur turi masak lemak putih. Sayur turi masak asam pedas langsung tak jumpa. Aik? pelik aku.. takde orang ke masak sayur turi ni ngan asam pedas?. So aku tak puas hati.. aku kata aku tak kira.. aku akan masak sayur ni ngan asam pedas gak. hehehe.. Sayur ni memang sayur favourite keluarga aku sebelah Merlimau. Hmm.. Mak aku memang akan masak sayur ni ngan asam pedas, tapi berlawankan ikan.

so, memandangkan aku dan En Hubi tak berapa prefer ikan, aku tukar ikan tu jadi daging. hehe.. rasanya pun NOT BAD lah.. insya-Allah, boleh makan.. kalau tak, takkan en Hubiku sampai bertambah nasi 3 kali. hahaha.. (melainkan jika beliau benar-benar lapar, tp pagi tadi kami dah breakfast berat).

So, pada sapa-sapa yang nak try masak asam pedas daging sayur turi ini, caranya lebih kurang sama mcm masak asam pedas biasa, cuma bahan utamanya di tukarkan pada daging dan sayurnya bukan lagi bendi or terung, tapi sayur turi :)

Ku attachkan bahan-bahan masakan asam pedas daging sayur turi ni seperti di bawah:

Bahan-bahan:
1. Daging
2. Sayur turi (dicerai-ceraikan mengikut batang, or blh gak lurutkan daunnya siap-siap. Ikut pada kesukaan masing2)
3. Bawang putih - 2 biji
4. Bawang besar - 1 biji kecil (potong 4)
5. 1/2 inci halia
6. 1/2 inci kunyit hidup
7. Serai - 1 batang
8. Daun kesum - 1 genggam kecil
9. Daun limau purut
10. Air Asam jawa
11. Cili mesin

Cara-cara masak:
1. Rebus daging sehingga empuk (air daging jangan dibuang)
2. Tumbuk bawang putih, bawang besar, halia, kunyit hidup sehingga lumat/separuh lumat untuk ditumis
3. titik batang serai
4. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan-bahan yang ditumbuk tadi
5. Masukkan Cili mesin (sukatan ikut sendiri, nak pedas ubuh banyak)
6. Garingkan cili mesin dengan bahan tumis tadi hingga naik minyak dan naik bau
7. Masukkan daging
8. Tambah air rebusan daging (sukatan ikut banyak kuah yang kita mahu)
9. Masukkan serai, daun kesum dan daun limau perut
10. Masukkan garam dan tambahkan air asam jawa ~ sesuaikan dengan rasa dan masam yang kita mahu
11. Tunggu mendidih dan masukkan sayur turi
12. Tunggu sayur empuk, dan padam api untuk dihidangkan panas-panas.

hehehe.. simple je kan caranya. Dan hasil masakannya adalah seperti di bawah :).





Maaf, kualiti gambau tak berapa menarik. Selamat mencuba :)

2 comments:

  1. ghase cam nk balik melemau je skrg nk suh kak lin masak acam pedesssssss

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. dah namanye org melaka, asam pedas mana blh lupe.. :)

      Delete