~Selamat Datang Ke Dunia Penulisan Ku~

Aku suka menulis, walaupun bukanlah seorang penulis yang profesional. Dengan menulis, aku rasa begitu tenang. Minat menulis telah wujud dalam diri sejak ku di bangku sekolah lagi. Kebanyakkan penulisan dalam blog ini adalah cerita-cerita koleksi peribadi, cerita pengalamanku sendiri, Persepsi diriku sendiri dan sekadar berkongsi info dengan rakan pembaca yang lain. Turut dimuatkan dalam blog ini lagu-lagu kegemaranku. Selamat Datang ke Dunia Penulisan Mawar Aziz. Terima kasih atas sokongan kepada semua penyinggah di blog yang tak seberapa ini. Selamat Membaca!


Monday 13 February 2012

Kuah Pindang, Ikan bilis kicap dan Sayur Taugeh Pegaga Goreng Belacan

Alhamdulilla, kenyang perut selepas selesai makan malam hari ini. Happy sangat tengok en hubi makan dengan penuh berselera malam ni. hehe.. mana taknye, menu yang aku masak untuk makan malam ni adalah menu kampung, yang aku memang tak pernah buat selama aku dah berkahwin dengannya (hampir masuk ke 9 tahun perkahwinan pada November 2012 nanti).

Sekarang ni, Dapur tanpa sempadan. Klik aje kat internet, search.. insya-allah jumpa resepi yang kita nak masak. Namun begitu, kadang-kadang tak semua cara masakan yang kita biasa makan ada dalam internet. Contoh macam masakan sayur turi asam pedas. Rata-rata resepi banyak bagitau tentang masak turi lemak. Juga sayur pengaga. Ku cuba tengok cara masakan special kalau ada, sebab dulu emak melah selalu goreng aje. Search kat internet, banyak resepi masak lemak. Tak kurang gak yang bercerita tentang jus pengaga.

So, dengan rasa senang hati, aku terpanggil nak share kan resepi masakan ku yang simple ni. Sesuai untuk wanita yang bekerja. Ringkas, balik rumah, campak-campak aje bahan dalam kuali. Insya-allah, siaplah lauk yang ringkas, tapi boleh membuka selera kita. 

Ok, masakan pertama ku tadi adalah kuah pindang. hehe.. selalu makan, tapi tak pernah buat.  Kalau search kat internet, macam-macam masakan kuah pindang keluar. Tapi kuah pindang yang emak aku buat, warnanya kuning. Macam gini. Style Melaka kot. Sesuai untuk masakan berpantang bagi wanita bersalin. Dulu masa kecik-kecik emak selalu masak kuah ni. En hubi pun kata emaknya pun selalu hidangkan masakan kuah pindang masa dia kecik. Tak pedas. Sesuai untuk budak-budak.  So ni kira eksperimen masakan pertama ku hari ini. Jom tengok hasilnya dan bahan-bahannya :)


Bahan-bahan:
1. Ikan kembung  
2 . 2 ulas bawang merah - di tumbuk
3. 1 ulas bawang putih - di tumbuk
4. 1/2 inci kunyit hidup - di tumbuk
5. 1/2 inci halia - di hiris-hiris
6. 1 ulas bawang besar - potong 6 atau 8 (ikut kesukaan)
7. 1 batang serai - di titik
8. 2 keping asam keping
9. Air asam jawa
10. sedikit cili api hijau- ditumbuk
11. 1 biji cili hidup merah
12. 1 helai Daun kunyit - dikoyak-koyakan sederhana kecil (mengikut kesesuaian)
13. Garam

cara masakan:
1. didihkan air dalam periuk
2. Tumbuk bahan-bahan: bawang kecil, bawang putih, kunyit hidup, cili padi hijau
3. Bila air dah didih, masukkan bahan yang dah di tumbuk - kacau sehingga sebati
4. Masukkan halia, serai, daun kunyit, bawang besar, asam keping - juga kacau sehingga sebati
5. kecilkan api, masukkan ikan,tutup periuk sehingga ikan masak
6.Masukkan sedikit air asam jawa dan garam - sesuaikan mengikut rasa dan masam yang kita mahu
7. Masukkan cili merah hidup
8.Kacau kuah perlahan untuk elak ikan hancur dan matikan api dapur.

hehe.. senang ke susah? senang aje kan?..sambil tunggu kuah pindang masak, sebelah dapur lak kita boleh buat masak yang juga agak simple, iaitu ikan bilis goreng kicap. hehehe.. resepi ini pun aku search kat internet. Saje nak recall camne nak buat ikan bilis kicap. Dulu seingat aku, masa kecil-kecik.. akak aku (sebut nama sikit: siti hajar) pernah masak ikan bilis kicap. Tapi kicap berkuah. hmm.. sedap jugak. Nanti aku cuba dapatkan resepi dari dia. Kalaulah dia masih ingat. Tapi sure ikan bilis kicap berkuah dah tak garinglah.

Resepi ikan bilis yang aku nak post kat entry aku ni jenis garing punye. Garing dan pedas. Jom tengok gambar dulu dan pastu baru tengok bahan-bahannya ok!


. Bahan-bahan:
1. Ikan bilis
2. Bawang besar - hiris bulat
3. Kicap (manis atau masin) ~ dlm web suggest kicap manis
4. Cili padi - (4-5 biji) - potong kecil-kecil
*sos tiram - jika perlu

cara masakan:
1. Goreng ikan bilis sehingga garing dan ketepikan
2. Masukkan minyak sikit, goreng bawang besar dan cili padi hingga garing
3. Masukkan kicap, kacau sehingga kering sedikit. Aku guna kicap masin, so aku tambah sikit sos tiram untuk kasi manis
4. Tutup api, tunggu seketika then barulah dimasukkan ikan bilis ~ Gaul kesemuanya sehingga sebati

:) hehehe.. sedap tau, korang akan rasa rangup, manis, masin and tetiba pedas!.. cubalah, sangat ringkas tapi pasti mampu buka selera korang.


And yang ketiga, sayur taugeh dan pegaga yang digoreng belacan. Kat internet kalau search tak ada tau. Tak tahulah kalau ku terlepas pandang :). Jap, attach gambar dulu supaya korang nampak gambaran.

Bahan-bahan:
1. Sayur taugeh dan sayur pegaga
2. 2 ulas bawang merah
3. 1 ulas bawang putih
4. 1 biji cili merah
5. belacan
6. sos tiram
*Planta -  jika perlu untuk sedapkan rasa

cara masakan:
1. Bersihkan sayur taugeh dan sayur pegaga.
2.Sayur pegaga boleh dicuci ngan air garam. Potong-potong ikut kesesuaian. Asingkan batang dan daun. (akar aku tak masak sekali sebab tak prefer akar.)
3. Tumbuk bawang merah, bawang putih dan cili hidup
4. Bakar sedikit belacan
5. Tumis bahan ditumbuk, masukkan belacan goreng tadi, masukkan sedikit planta, masukkan sos tiram dan kacau sehingga sebati, kemudian  masukkan sedikit air
6. Masukkan batang pengaga dulu, kasi empuk sikit dan masukkan toge dan pegaga serentak
7. Tambahkan sedikit garam dan gaul kesemuanya sehingga masak. (mengikut citarasa masing-masing samada suka empuk atau separuh masak)
* Tak perlu terlalu empuk sayur-sayur tu. Makan fresh sikit baru best dan rangup :)

Alhamdulilla, selesai sudah 3 menu simple :). hmmm.. esok nak masak apa pulak yer? terfikir nak masak sayur-sayur kampung je ni. So.. apa lagi, jom search menu masakan untuk esok pulak. tata titi tutu sume...

3 comments:

  1. semenjak dua menjak ni maduku rajin upload entry masak2 ni, hahaha..surirumah sepenuh masa memberi ruang ye?
    madu cuba ko buat ikan bilis masak asam(yg kering la)aku slalu buat tu,kadang2 aku ltk kentang goreng(dipotong nipis)-->nampak sgt lauk bujang kan?hehehe

    ReplyDelete
  2. madu, menarik tu.. kalau kering, Naza boleh makan. Dia tak makan ikan bilis lembab.. resepi n cara buatnya macamana ye madu? cuba explain more sikit.. hehehe..

    ahalah.. skrg tengah cuti sem, pas anto anak sekolah, dlm kul 2 ptg dah kira free.. kalau rajin, kdg2 ngaji. tapi paham2 ajelah, pkr baik.. hati ini selalu hasut jgn buat. hahaha.. so terlebih gajin lak search masakan kat tenet, n main FB dari mengaji. hehehe..

    sometime ape aku cari takde dalam tenet. Tu yg paste resepi tu. Secara tak langsung, sbg rekod utk sejarah masakan aku. hahaha..

    Miss u la madu, senang2 kita borak panjang dlm email ok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. okay..esok aku buat and upload kat blog ye..mudah-mudahan jadi la ikan bilis masak asam aku tu

      Delete