~Selamat Datang Ke Dunia Penulisan Ku~

Aku suka menulis, walaupun bukanlah seorang penulis yang profesional. Dengan menulis, aku rasa begitu tenang. Minat menulis telah wujud dalam diri sejak ku di bangku sekolah lagi. Kebanyakkan penulisan dalam blog ini adalah cerita-cerita koleksi peribadi, cerita pengalamanku sendiri, Persepsi diriku sendiri dan sekadar berkongsi info dengan rakan pembaca yang lain. Turut dimuatkan dalam blog ini lagu-lagu kegemaranku. Selamat Datang ke Dunia Penulisan Mawar Aziz. Terima kasih atas sokongan kepada semua penyinggah di blog yang tak seberapa ini. Selamat Membaca!


Friday 17 February 2012

Kek Kukus Coklat

Aku dah janji ngan Wardah nak uploadkan gambau dia bantu aku buat kek coklat 2 hari yang lepas. Hmm.. lama gak aku tak buat kek, rasanya sejak hujung tahun 2009. Alhamdulilla, dapat seloyang. Puas makan ngan anak-anak dan suami :) Sebelum aku pergi ke cerita yang seterusnya, aku pastekan dulu gambau seloyang kek aku tu.. untuk pengetahuan, topping dia aku hias ngan coklat, buat nama en hubi : Naza dan di bantu oleh puteri aku tue... Wardah tanya, nape letak nama baba. Aku jawab simple aje, sebab nama baba tu ketua keluarga. Nama wardah hujung ada nama baba. Abang ajib pun ada nama baba kat hujung nama (berbin dan berbintikan naza). Then mamapun bila orang puteh tanya, nama mama pun jadi macam nama baba "Mrs Naza". hehehe...Selamat dia boleh terima penjelasan aku ngan senang hati. Kalau tabur hiasan nama dia kang, unfair lak untuk abang ajib. hehe.. ups sori.. sambung point citer kiter ni. 


bahan-bahannya aku ubah suai ikut citarasa sendiri. Kalau search kat internet, cara dan bahannya pun hampir sama.

Bahan-bahan:
1. Telur - 3 biji
2.coklat van hauten - 1 cawan
3. susu pekat manis - 1 cawan
4. Gula Icing - 1 cawan
5. Minyak masak - 1 cawan
6. Tepung gandum - 2 cawan
7. Baking powder - 1 sudu teh
8. Soda bikabonat - 1 sudu teh
9. Esen vanila - 1 tutup
10. Air - 1/4 cawan

Caranya: Campurkan semua bahan, gaul sehingga sebati pastu kukus di atas api sederhana besar selama 1 jam ke 1 jam setengah. Insya-allah, hasilnye seperti di gambar di bawah.



Pembantu mama: tolong bentang surat khabar

Antara bahan yang perlu before 'meng-kek' (buat kek). hehe..

Pembantu mama rasmi dulu.. Yummy..


Bila buat kek kukus ni, teringat kat seorang anak buah aku : Kautsar. Dia anak kepada abang aku. Dulu masa di Puchong, dia cukup suka buat kek kukus coklat ni. Aku hanya ajar dia cara buat sekali aje, terus dia pandai.. Sedap gak, boleh kira nak lawan Taukeh nie. hehehe.. post sikit gambar anak buah aku ni, senyuman manis berbaju biru.. kasi glamour sikit. :)
Kautsar dan adiknya, Khadijah

oklah, mood menulis aku tak berapa nak ada pulak malam ni. Jumpa lagi di entry akan datang. tata titi tutu...

No comments:

Post a Comment